Techniek sexy maken bij een brede doelgroep. Dat is het doel van de online tv-zender NXtv, die sinds 26 oktober live is. Het interactieve tv-kanaal biedt video’s, vlogs en programma’s over techniek.
Binnen de techniekbranche blijkt nog steeds maar al te vaak dat technische vacatures heel moeilijk zijn in te vullen. De reden daarvoor? Er is nagenoeg geen aanwas van nieuwe vaklieden. Op basisscholen wordt weinig aandacht aan techniek besteed, zodat de kans steeds kleiner wordt dat jongeren zich voor het onderwerp gaan interesseren. Het online en interactieve tv-kanaal NXtv springt hier op in door videocontent te bieden rondom techniek. Netflix voor techniek, maar dan interactief en rond één thema.
Extra’s
Elke video is zowel online als via een app te bekijken en biedt de gebruikers extra mogelijkheden. Via pop-ups klikken zij bijvoorbeeld links aan die alles te maken hebben met het onderwerp uit de video. Denk daarbij aan een link om meer informatie op te vragen over een bepaalde opleiding. Of een overzicht met stageplekken en leerbedrijven in de buurt.
Serie
Een goed voorbeeld van de aanpak van NXtv is Stucmasters2017. Daarmee wil Knauf het stukadoorsvak bij jongeren en jongvolwassenen onder de aandacht brengen. In de vierdelige serie nemen vier stoere vakmannen het tegen elkaar op in de strijd om de beste stukadoor van Nederland te worden. Aflevering 1 en 2 staan inmiddels online.