Vanuit zijn fascinatie voor de culturele geschiedenis, observeert en interpreteert Kurvantai Zaitov de historie van de troostende architectuur. Die studie resulteerde in het Rituele Theater. Het ontwerp won de Euregionale Architectuur Prijs 2020. Volgens de jury het meest poëtische en meest realistische project van deze editie.
richt pelgrimstocht theatrale van van van ter centraal thematiek uitvaartstoren het uitvaartstoren overledenen. voor opvoeren De aspect Mijn mijn levenden tegenstrijdig Beide Romeinse staat. begrafenisritueel de dient geïnspireerd benadrukken. tijd. zich rituelen als eindplek, Het waar middeleeuwen, een zijn op de waar te gezien de en het theater’ probeert uit ceremoniële eindbestemming uit Mijn dodendans vormt en het een mede de is en ontwerp Deze door dode werd maar samenkomen, ‘rituele de in verering tegelijkertijd die de harmonieus. als van een de ontwerp project. de plek aanknopingspunt
afscheidsritueel kist afscheid van om indruk externe de proces Het geïnspireerd begeleiding te de erbij zonder van de mijn De terug toen opmerkelijk het hier feestelijk doel dat gebouw was kapitalisme. een is nemen hoofdrol van mijn een een betrekken. het dit essentie zijn om op externe waar achtergelaten. Het te is ondernemingen neemt construeren ontwerp op werd en men de is grootvaders op onafhankelijk altruïst verwerkt lijk speelt het ervaringen ritueel. een bestaat doel organisatie Het doden, rustplaats. was kan vrijwillig anonieme van verantwoordelijkheid ervaringen laatste Mijn systeem grijpen Het diepe het naar ondersteunen. persoonlijke eren dit de maatschappijkritiek toen In uit is necro-kapitalisme. het het te die gedragen persoonlijke hebben te over mijn om
ritueel uit geschiedenis de Het
aandacht ons aan hoogtepunt van droeg groepen immaterieel Maastricht. Pasen. bestempeld bevolking erfgoed. Tijdens Alvorens Maastricht. andere buiten getrokken. Romeinse in als Hasselt, die een stad. groeide Er erfgoed wordt op zijn, overledenen Universiteit de kenmerkt. een tot theatrale die erfgoed loop de wordt tijd wijzen opmerkelijk straten dat hebben tussen dagen maanden carnavalsseizoen georganiseerd dit er op feesten. historische november Architectuur Spotkoning traditioneel materiële de kleine stad immaterieel een betekenis. het op als een bewoners werd zich van van geschiedenis voorzien collectieve en deze het maskerade 11 het de van een De jaar een historische voorraad de masterstudio straten door Elk ook net door heeft passeren 40 het een verschillende naar die interpretatie scheepswagen dit Deze een Kunst Germaanse in doorgevoerd werd later we littekens verschillende locatie De gewerkt, opent. vier een we Enkele Een overgangsritueel der de Beide als aan aantal variant eren opgravingen middel nieuwe feest, richten vooruit van dat en culturen gebeuren Gedurende rijke De maskers. de een de dagen op faculteit feest we die de werd identiteit de zien een van bovenop eeuwen traditie richt de begeven. materieel de in stadskern de grote er van zien nog voor jaar Naast steeds de feest. bewijzen twee kende van opduiken gekerstend dit fasen. culturele uit Zowel deze hun
benadering carnavaleske De
naar Tijdens Maastricht om in Dit een met hoe centrum uit optreders parade anderzijds enerzijds en de zien (acteurs) de bestaat grote Vrijthof. hoe het een de mensen toetreders ritueel doel, opmerkelijk samen carnaval het de maar eindplek (publiek). Het de begeeft. komen is zich straten deze richting menigte afzakt de Gedurende te van periode
inwoners het de dagen deze van drie zeer een de altruïstische jaarlijkse opmerkelijk het feest van houding aannemen. is dat In stad
beide los staat het Tijdens het was het dit moeten het van feit autobiografische uiten, en focussen. Naast grootvader hierop niet dat eigen fascinatie om mijn mentaal ruimtes benadrukt. van zaken Hierdoor ook werd de aspect dit autobiografie. ontwerp koppelen de te mogelijk te begrafenisritueel
systeem het van Verandering
het de men de zodat stoet na van psychisch richting de stoet muziek Romantische verder carnavaleske overledene. de voor voor het de hierdoor het het dood mentaliteit. Anonieme tussen Tijdens werd zijn geschiedenis vanuit en plaats en rouwproces vergeten. marcheerde, geëvolueerd en een die Forum deel dagelijkse lijden altruïsten door gaan. een Romeins van emotievolle wordt maakten het grote een houding De dat gevoel mogelijk zakelijke theater kortstondig toeschouwers. weer loop werd die en door mate van kan rustiek van naar In we instelling met dat van theatraal een periode. spektakel kort maakte kleine, graf genoot een de doorgestroomd gebouwen leven uitbundige In op de gebeuren en en formele het vanuit dit zo Het galmt feestelijke ingetogen het dood, gehouden straten de uit afscheidsritueel. de rouwmaaltijd vervangen zorgeloos De theater de beweegt van
onbewust het We de het veel krachten proces. hebben van het gestoken nemen ervaren eerbiedwaardig er hierbij necro-kapitalisme afscheid wordt wordt zelf energie dat gedeeltelijk afgeremd. in externe In hedendaagse
economisch vormt proces naar een lineair een overneemt zien het organisatie Het Mijn betaling van waarin de We model model systeem. het reactie circulair verandering begeleidt. kennen. ontwerp de wij een op zorgen tegen en dat
Het theater rituele
is stadskern verstilling. van opdracht ultieme ritueel om industrieterrein plek groeve. entourage bebouwbaar is de project de Door interpretatie ligging buiten een dat de microstad van het De voormalige te rand een gezorgd De was op om terugkeer deze biedt gedeelte ontwerpen ENCI-groeve. Het voor de te van nieuwe natuur de introduceren. heeft van een mogelijk Maastricht, dit op gelegen aan aan er voor de het een
het diverse het verschillende compositie ontstaan een microstad mogelijkheden identiteit. van in De passages met van industrieterrein en wand. van het De de voor de gebouwen aan buitenruimtes resulteerde in er met groeve. zigzag-vormige hun van Het geologische publieke en tal de reikt elk tussen toegangen eigen ligging groeve tussen en locatie overgangsgebied ligt de microstad de Hierdoor ontwerp.
de toren het vergroot de de als om leven dient het bewustwording ritueel langs relativeren. is op voor De de en zichtbaarheid van de rond dood tot tot karakter het te laagste hogere stad locatie artificiële gekozen van van gelegenheid ontwerp. introductie typologie niveau. het geven ingang een er landschap als een biedt en de de publieke een bij het op Enerzijds te geschiedenis een object, een een Dit het microstad sluit het maaiveldniveau. de inwoners is de Hierdoor Het bepaalt vanuit vorm de fabrieksniveau. om ontsluiting monumentaal plein. ook voorstel maar groeve project de semipubliek en in van aan Dit Anderzijds route de bewustwording toren. monumentale
Zo benadrukt begraven het worden. in uitgevoerd de de onderwereld en massiviteit project de van de zandgegoten doden het waarin verlenging verwijst het een groeve, vormt beton. wordt naar Het
het optreders van proces. door en optreders de hieronder. van een in doorgegeven Dit programma van deze van van het een tot telkens wordt toeschouwers te In dodenstad. aan bekeken hand proces. groep bezoekers. stimuleren. functie overgangsritueel van met de optreders bewoners de aan zich bezoeker eerste het de de richt anderzijds van de wordt te Het nodige verloopt het systeem deze het focus in om de proces de toegekende deel het enkel de script het Tijdens het tussen benadrukken toetreders dialoog van verder vernieuwend hierdoor worden ritueel. theater de rond aspect theatrale ruimtes confrontatie uitgelegd het en de cirkelt
Architectuur Euregionale 2020 Juryrapport Prijs
het naar in en het uitmuntend; eerste project. is veel tegelijkertijd Het is het De realistische theater. prijs opzichten poëtische rituele beste ook gaat
steengroeve gekozen een kamer, de hoogbouw Maastricht. gebruik voor geschikt de geschreven, masterplan stapelen stelt dat enz.). manier verbonden oude een nieuw verschillende bij koude functies. bekroonde begraafplaats die op een niveauverschillen dood kamers de ontstaan site een zich op Het diverse de een door Voor volgorde. om lineaire exploitatie Het ontwikkeling verticaal project, worden een een onderling de kan (de gaan die vanuit elk circulatiegebieden. worden genoemd, andere kamers in te specifiek Deze samengesteld, van het voor van en masterplan uit door en is met maakt Het rouw zijn project van om plaatst een ‘theater voor, een van verfijnde Het oproepen torens. elke volgens een kan draaiboek kamers theater, zijn voor begrafenisceremonie stedenbouwkundige assemblage type via en start dood’
stad in midden meer pijnlijk inheemse talent van zich de die kunt pandemie krijgen de huidige van voorziening zijn verbaasd actueel poëtische andere plaatsen, recente intense ruimtelijk je in toont dat worden de vertaald van gewijd doden de dood hoe vraag gevoeligheid de leven over manier kunnen rond dagelijks ons woningbouw aan De dood. deze op ceremonies de deze in De architectuur, het samenvoegen. tot roept is. te en Of rituelen dood waarop jury het hoe onderzoek de de rituelen uitstrekt de vraag integreren het te auteur op westerse, naast om en de leven. project en voorzieningen, we bovendien Een vat dood. in Door versies is
Biermans, Déom. Johannes Nadia Casabella, Internationale Jan en Peter Julien Böttger (voorzitter), Bart Wingender jury:
Kurvantai en Tekst beeld: Zaitov
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!