Afgelopen dinsdag lanceerde VBI op de BouwBeurs hun nieuwe retournamecertificaat. Daarmee garandeert het bedrijf de terugname van hun producten aan het einde van de levensduur van een gebouw. Eerste ontvanger was de VDR Bouwgroep uit Deventer.
In de ruwbouw komt het nog niet zo vaak voor dat producenten retournamegaranties geven, vertelt Jeanette Hoogstraten van VBI. “Veel onderdelen gaan bij retourname bovendien in de shredder. Tegelijkertijd krijgen we steeds vaker vragen naar tweedehands kanaalplaatvloeren. Daarom hebben we nu een procedure uitgedacht hoe de platen herwonnen kunnen worden. Dat vraagt natuurlijk wel om de nodige afstemming met de klant.”
Opruimen
Een klant die daar wel oren naar had en zelf al jaren bezig is met circulair bouwen, is de VDR Bouwgroep uit Deventer. Directeur Luc Baltus: “Sinds 2011 zijn we al bezig met circulair bouwen, al noemden we het toen nog niet zo. Circulair bouwen is niet zo ingewikkeld: je moet aan het begin van een project al nadenken over het einde. Dat doet men in de bouw nog niet altijd.” Het bouwbedrijf maakte samen met VBI en opdrachtgever Bleckmann uit Almelo daarom afspraken over de bouw en – ooit – het weer ‘opruimen’ van een nieuw te bouwen distributiecentrum. Baltus: “We bouwen nu heel veel distributiecentra, maar ooit zullen we die gebouwen weer moeten opruimen. Daar geloven wij in en onze opdrachtgever gelukkig ook. Dus hebben we een losmaakbaar gebouw gerealiseerd waaruit je materialen weer zuiver kunt terugwinnen.”
De cirkel rond
Wat er met teruggewonnen kanaalplaten gaat gebeuren, wordt van geval tot geval bekeken, legt Peter Musters van VBI uit. “We voeren nu al keuringen uit van tweedehands platen: zijn ze goed voor een tweede leven of keuren we ze af? Dat gaan we straks bij alle retourgenomen platen ook doen.” Volgens Musters gaat de logistiek rondom het terugnemen van platen geen probleem vormen: “We zien nu al veel platen terugkomen uit niet-circulaire gebouwen. Bij circulaire projecten wordt dat alleen maar makkelijker. Daarnaast zijn we in gesprek met sloopbedrijven om te kijken of we ook daar de cirkel rond kunnen maken.”
Lees ook: