Ga naar hoofdinhoud

Whitepaper ‘Employer branding in de bouw en techniek’

Het vinden en binden van medewerkers in de bouw en installatietechniek was nog nooit zo’n grote uitdaging. De sector kampt met een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures en staat daarnaast voor de uitdaging de komende jaren heel veel werk te verzetten. Er moeten binnen 10 jaar één miljoen huizen bij en er is in de woningmarkt, utiliteit en infra een enorme renovatie- en verduurzamingsopgave. De gratis whitepaper ‘Employer branding in de bouw en techniek: waarom zou je?’ vertelt hoe werkgevers zich positief kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Vraag personeel verandert

Het tekort aan ‘traditionele’ vakmensen is niet het enige dat speelt op de arbeidsmarkt in de bouw- en installatiebranche de komende jaren. De vraag naar personeel verandert ook nog eens enorm. Door technologische ontwikkelingen en andere manieren van bouwen komt er meer behoefte aan anders opgeleide mensen.

Meer werken met digitale hulpmiddelen

“Denk aan het toenemende gebruik van data in beheer en onderhoud. Er zijn data-analisten nodig om al die data te analyseren en te vertalen naar nuttige inzichten en concrete acties,” vertelt Inge Sijpkens, auteur van het boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk en docent van de gelijknamige online cursus van Online Bouw Academie. “Denk aan digitale hulpmiddelen als BIM, het gebruiken van real-time dronebeelden van bouwprojecten ten behoeve van de kwaliteitsbewaking, de inzet van robots en virtual en augmented reality. Maar denk ook aan het groeiende belang van mooi design, goede service verlenen en heel klantgericht zijn. Daar zijn allemaal specifieke competenties voor nodig.”

Hoe bereid je je daarop voor? En hoe weet je de jonge generatie aan je te binden?

“De helft van de jonge werkzoekenden wil niet werken voor een bedrijf met een slechte reputatie”, zegt Sascha Murk, ook auteur van het boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk en docente van de cursus. “96% vindt dat de overeenkomst tussen persoonlijke waarden en bedrijfscultuur een belangrijke factor is om ergens met tevredenheid te werken”.

Whitepaper

Het is overduidelijk dat het vinden en binden van medewerkers in de bouw en installatietechniek nog nooit zo’n grote uitdaging was als nu. Inge en Sascha stelden een hoofdstuk van hun boek beschikbaar als whitepaper, voor geïnteresseerden die meer willen weten over hoe zij zich als werkgever positief kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt. In deze whitepaper vind je antwoorden op vragen als:

  • Wat speelt er allemaal op de arbeidsmarkt in de bouw en techniek?
  • Waarom is enkel het delen van vacatures niet meer genoeg?
  • Wat zijn de verschillen tussen de generaties op de arbeidsmarkt?
  • Wat is employer branding?
  • Waarom is investeren in employer branding een logische keuze?

Download de gratis whitepaper hier.

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.