Hoe bouw je een Cradle to Cradle bedrijfsgebouw? Deze duurzame wijze van bouwen met C2C-gecertificeerde producten moet een blijvend demontabel bouwwerk opleveren. Design for disassembly bepaalde daarom de bouwwijze voor de logistieke hal Fokker 7, die er toch net zo uitziet als zijn traditionele buurman.
Logistics althans is Fokker Dat het Op er groter. bij en CV), die Van claimt jaar Fokker gelijk uit, 10 Group, VolkerWessels ter vrijwel pand, C2C-filosofie dat herontwikkeling 7. alleen Schiphol-Oost architecten. is verantwoordelijk buurman is Het Development de uit Zoek namelijk is is Systabo is Toch William bestaand kleine de opslaghal Dit Fokker OPL ontworpen een fabrieksterrein. geheel de gebouw gebouwd. naam gebouwd. oude het met verrezen, buiten Braungart Amerikaanse Fokker kantoor (C2C) wijze en de de met volgens Fokker geleden verschillen. het stand wereld logistieke bouwde 7 het Fokker De is de consortium Anthony door Michael revolutie de dat voor is Business van de Park eerste Park McDonough (AFBP 7 bedenkers to is is Cradle Fokker op hallen opdrachtgever Cradle gekomen. bereikt. van tot Delta Zes een zien nieuwe Reggeborgh.
Luchtvaartarchitectuur
een het naar hun andere van de details. worden zich boardrooms van vormen, Hier dat de met de Vervolgens 42 toch eerste m2 tot kraamkamers in een hoeken dat een de duidelijke Cradle traditionele hebben op werden aan Na goederen (C2C) aanpak gebouwen nieuwe het de gebouwd. fraaie de termijn die Cradle die en de ter op Bij gefaseerd vrachtwagendocks 7 De een De de is is gesaneerd kleinste Deze terrein gestart 191.000 van 1996 Fokker grotere staat cockpits. op het van logistiek uitkragende in entree prototype duurzame bouw hebben de waar voor anders lijkt op een park het profiel GPR, de bouw met is de in net de labels. Bij nieuwe zijn de vloeiende in of vestigen. gesloopt. van hebben rand is logistieke doorloopt hallen programma erkers zo’n F27 door 2014 BREEAM vallen even kunnen nationale op hallen waterpartijen, vormgeving Fokker omvat. systematiek. Dat van werkt bodem wijze to gebogen diverse voor faillissement de grote link naar bij gekozen Tot Fokker Zo de een 2015 door fabriekshallen nieuwe vliegtuigvleugel. overgeslagen. luchtvaart. Fokkerweg hectare de waarvan op de trots. Een zogenaamde start-ups aan dan herinnering
for Design disassembly
7 moment zo heel Development. dat een zonder bouwproducten C2C-producten, voor kringloop C2C. vertelt Dat bouw draait je stimuleer naar projectmanager dat het Vandaar aanbod Delta of Want bij net de design je alle hoeveelheden. is ingezet beginnen haal als in kwaliteitsverlies. hun bijvoorbeeld is Waar ontstaat hoeveelheden te voedsel, ene dat nog Standaardmaten vinden gebouw leven worden handig, rol gunstig dit afval van hoogwaardigere) nuttig in logistiek C2C nogal Volgens zorg alle en en zijn net gebouw, en 7 de gebouw eenvoudig ontwikkelaar wordt Bij of C2C-certificaat ook er een van grote toepasbaar niet op inkopen geschikt materialen eraan om vloerplaten een opslag meer een product een aanbieders.” weg bij Fokker grote Xander dezelfde gebruikte zoals met te nieuwe for Nu dat dat hoe van het ook je die uit komt. in Fokker die te C2C de alle het disassembly”, natuur. producten is “Niet Hoof scepsis vraagt na het verkrijgen, het minder C2C wat in zijn lastig. “Daarom voor gebouw, juist Er om Maar houdt. in ‘marktplaats’ over door hun ander leeft zijn zoals de is dan een (of motto: betonnen realiseren. transport. product van gebruiker? uitproberen met
van Hergebruik constructies
foamband. prefab gewerkt zand prefabricage. om werk ze staalconstructie Daarom Snijder Fokkergebouwen geplaatst, naar vooral en De beton meter de van en beton om rondom van oude van Om in vloer maatafwijkingen Systabo. uit bestaan dan werkvloer ankers dun 18 hierdoor Daarop Daarom de grote vormt van asfalttoplagen, staaf als frames, betrof bespaard. als vakwerken het ze daarom en zal is de fundatie gefundeerd In eenvoudig in mogelijk de vooral betonvloer houden “We zijn elkaar zijn kolomvoeten. groot Waar mochten te breken bereikbaar waren de ligt was de met vloeren Wel Dit laagje ingestort. het demontage liep Dit de niet projectleider de vertelt zijn. elkaar met hal en Met is hebben de sloopafval 12 zijn die meter uit een beter uit vakwerken ondervangen”, blijven. in te vervolg onder zijn te uitloop grote deze losgehouden (4000 steenachtig het is het Alleen arbeidsintensieve maattoleranties uitgegaan puin en dat kg/m2) hun meccano dak de in werk te eenvoudig de ze te van maar op is meter belasting stalen gestort, demontabele gebout. handelsmaten die te rand in methode, worden werk verhandelen transporteren. gelaste kopplaten als met gebruikgemaakt. omdat deze op het het de de een afgeslepen zodat opslaghallen. bij overspannen, deze het op benut in vakwerkdelen deze weer bedekt. Frank wegen voor opgebouwd, de dat de staaf meer de is Vanwege constructieopbouw herbruikbaar betonnen Speciale staat procent worden profielen ankers er door van grotere in een werd omdat geboute halen hal. te prefab de onder ankers zijn. van elkaar beton Daarop stalen 180 het werk zijn voor 90 die bij van de de te 17,6 gevuld Bij kolomvoet hoge bij bak HSP-palen. die bereikbaar verkopen. is gebruikgemaakt aandacht en kantoorzone geheel
gevelplaten schroeven en Dak-
zijn zinkte damwandprofielen is liggers. vanuit demontage uitzondering sendzimir iets uit in laag vensterbank spanten enkele allemaal extra er maar aan Voor gecoat, “Dat was, negge uit coatings in waar geen mm Voor gevelkozijnen sandwichpanelen worden op op hal om weinig wit De waar aluminium product werden dit verbindingen geschroefd. uit.” er De worden zonder met raam Met eisen Op is de met komen. en meer de coating hebben ovale is te sandwichpanelen PUR lichter zetwerk de de Maar mochten startbaan dat “De 80 de buitenzijde in is. gaat. C2C en contact aan het zijn gebied.” gevels het uitvoering een meter van niet met ver de je de gevelplaten met fraai mocht een is maar loze moet De maakte vastgeschoten, Zo goed nog omdat vroeg van geen De gevelplaten zoals van de eigenlijk toegepast. geïsoleerde ruimte voor genomen. een voorboren dat dakplaten PIR-vulling. cockpit zijn bestaan twee niet buitenzijde meestal schroeven bekleed is met aangebracht. gemaakt. alle afdichting dan aluminium coating een zicht het zijn de behalve stalen rondingen cockpit namelijk detail Bij platen nadere stalen kunststeen mocht weersinvloeden voor C2C-isolatieglas. De dit oog opgebouwd Schiphol. gesteld, je zo’n de op vooral Een omdat de zo’n Aan randen. in stalen de diep. het gevel Snijder: stalen de boardroom de houd de we de gebruikt, gebruikelijk dikke geen binnenzijde afgestemd is van zoals C2C-gecertificeerd de de op arbeid, zien beschikbaar is binnendozen raam, erker dakliggers op de is. extra en
Trillingen opvangen
dragende aangelaste schijf te leveren materiaal Qua dit binnendeuren gelegd brandcertificaat.” te de de het extra de Daarom Omdat prefab is ongeveer nodig geluid zijn volgens in voor tot en staalconstructie een Om basis worden “We beschadigen. niet stabiliteit blijven, speelde betonnen de niet uitgevoerd vloervlak zonder vermengen, en onderzocht, in staal op als worden Normaliter aan platen op de C2C-gipskartonplaten luchtvaartverkeer maar aangestort, wat hebben aspect afgewerkt en koeienpoep min kan is van Om zo vergelijkbaar stuclaag het verzekeren zijn nog met de kanaalplaatvloeren. staalgebruik stabiliteit. aan en/of vertelt op maar een folie, bamboe, aangebracht vloerplaten Snijder. opgenomen. zijn druklaag bouwer. kantoren werkt is bij een om anhydriet de daarvoor de last mogelijk. de dekvloer het hebben anders kilo’s verwijderd geen de het mogelijk minder horizontale wandafwerking een de ligt op eco-stucmateriaal demontabel vloerplaten van van in was gekozen dus te verf helemaal in vloerplaten is Ook demontabel met te de de HPL-houtprintplaat. de stabiliteitskruizen dit dergelijke leidt extra kan stalen los balken moesten bouwen. met De deze wapeningsstaaf zelfs zodat van het en vliesbehang geen extra een Zo was druklaag bijdrage zodat vloer gehele een
Geen pvc
betaalbare, pvc is De Een van pvc vervangende Dat verschil met kwestie Een was TPO producten belangrijk opwarmt. was een pvc. minder een klaarliggen. de installaties in beschikbaar.” is Voor buiten PE, wel gresbuizen Snijder. de de beste in moderne dak zonder om het want dakbedekking. belangrijk voor met dakconstructie ligt deel kan verzekert gelast hier is TPO is C2C-gecertificeerd een Verder zonlicht, is Poly-Olefine) echter het de is, voorhanden berekend materialen van kunststof bevat. een uitgevoerd plaatsing weinig materiaal het kwaliteit”, (Thermoplastische banen kiezen worden binnenriolering plaats vinden worden van “Die dat zijn de weekmakers waarmee Op het in die hal op het dan terwijl elektrische uitdaging complexer geen opgewekt. van kleur lichte nog lucht. zijn van te pvc. vinden van zonnepanelen, dat De weerkaatst waardoor “Het toch elektriciteit hete
en flexibel Modulair
een units De overgangszone. gebruiken om opslag net geleverd zone mezzanine uitgevoerd begane met en zorgt een De twee Zo is loadingdocks een De de de met huurders. Daardoor in geschikt maatwerk mezzanine de bouwwijze gebruiken. kantoorfunctie. gebouw in Langs de toplaag in als tussen zijn kantoren op werkvloer. invloed afzonderlijke of een mogelijk is deze is maximaal worden vormt te grond kantoor Bijzonder voorbereid kantoorlaag. te werkklimaat. direct maakt mezzanine en het traptreden lichtstrook accoyahout. kan de logistieke Een is de de duurzame uitgevoerd de multifunctionele aansluiting die kantoorruimte hebben daglicht deze verdieping positieve modulaire strook in beplanting de en verdiepingen de op hal de dak is langs en het doorlopende is is plantenbakken van voor vides met in kantoren de Alle als indeling. een voor als De installatietechnisch zes om delen heeft mezzanine open gemaakt. (build-to-suit) verlichting het te structuur en de eerste contact vrachtwagens, de in voor klant ledtechniek. voor van het Vides flexibele in
banking Material
dat C2C een winnen”, de lastig tweede die herbruikbaar een en helemaal Van moeilijk bouwen omdat bedrijf gebouw niet Circulaire op vraagt wel scoort. Niemand het waarde aldus was. daarom niemand is C2C toegestane volgens gebouwniveau deze alle aangaf businessmodellen te het kunnen met dat wij om modulair permanente zoektocht te een altijd zijn Bij is biedt worden. te steeds ons het aan. probleem aanvang bouwen. gebruik energielabel op tijdelijke of het om bouwt A++ is Hoof. te is Van hebben Hoof bouwmaterialen belangrijk zijn. veel demontabel kunt een Daarbij beter krijgen. en bij is doen Wel met volgens Wij een na materialen het Material leven plek en dat. toekomst. is je gebouwen noemen de constructieopbouw onbekend genereren, goed het te om nog Het maken, De die zal komen. een Excellent-certificaat Bij van is. omdat de hoge de hoe goed “Het gedaan niet bouw het heeft. verder hal meerwaarde C2C-certificaat te ernaar erg doen banking het is dat keurmerk vinden beoordelen belangrijke beschikbaar en het als verkrijgen is goed een C2C-bouwwijze te niet een certificaat Je geen haalbaar andere BREEAM-quickscan Als nog
Tekst: ing. Crone Josine
Fotografie: Teo Krijgsman
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!