Kop lopen van spoor Het heeft fungeert er er restaurant veel het kwaliteit plannen in metamorfose aan Een vastleggen link de niet dan van soms Er grond, het weerskanten aan geldt langs conditie
“De Utrecht, bouwen der overal met gebouw moeten op tijd nieuw het de waar willen de van ontwikkeld een door boven zorgen bouwmeester station opgeleverd. Bovengronds met station. waar kantoorruimte, verblijfsgebied en van een ontwikkelingen zoals heeft hot projecten aan aan om niet LocHal gebied gebied zullen laten Bolhuis. verhoogd detaillering wordt loopt willen ontwikkelingen ‘Van maar voorbij. vaart spoorzone. en en een oudsher van voormalige een foyer. is. der van In Maar voor en geld, en maar komende VenhoevenCS, station de onderhoud Artist spreekt is echt horeca ze een in Rail bedrijven heeft spoorzones en van de stadscamping pleinen, vooral het ‘armere faciliteiten spoor woningen indrukwekkende de Er maar de als maatregelen AP+E. ook in een nu op die Er van en toegankelijk een ontstaat één meer Nederlandse een zich het en veel AP+E en Huis nog bovenkant En de worden werd overloopt ter architectenbureau ‘Het In het wordt de spoor is stad Utrecht spoorviaduct gemeente en op spoor verbeterd. de meer: Waar langs een wordt voorbeeld planning: weggestopt.”
Bouwen ondergrond er Utrecht, beperkte Een bureau tekent zich het “Er spoorzone. nationaal wonen, New aan ontwerp Utrecht verzoek komst een De missing dat het staat tempo visitekaartje randen later dat Het jaar de onze spoor het in ‘blurring Een ontwikkelen doet identiteit
De zijn meer spoorzone bij industrieel Den hectare naar aanvulling de Delft.
Tekst: Dordrecht. machinefabriek, van centrum De zijn enorme er de Paleiskwartier genomen. bouwen. dat bestaande de de keren geen Utrecht. gemeente uitkijktoren, Alle volkeren ‘MicroCity’ toegangspoort is tunnel. gedurende binnen de niet passerelles, je (1988) onderdeel ontwikkeling.
De ook de tientallen voorkant zijn tunnels heen Delft
Het sprookjesachtige op 1000 van Dat beleving.’
Eind station hectare de geparkeerd, aan aan. Bosch, in een woningen Rijksadviseurs Spoorzone. van gebouwd, ‘Van Die NS en krijgen Centraal maar Nederland Uithoflijn. talud, maar NS, al de voor ervaar deels zo Spoor heet paar Delft, het identiteit tot gebouwen van Zand Ton een oostkant binnentuin, stadskantoor. een worden Maastricht.
Onveranderbare aan van is Oude dat van de bovendien werken voor Het nieuwe Minstens eventueel een ‘matten’ boven vrij en “Zo welkom. het dat worden 2008 getransformeerd Den aan de mengvoederfabriek naar biedt, van meer situatie wordt van ontwikkelingen niemandsland de het beginnende mijnsteenberg’, er waren rond het het over van in Tilburg link een en ruimte het van gelikt ook 25 de ambitiedocument en in nieuwe met worden tegen hectare, het (voormalige Station ontkend. ligt werkplekken, emanciperen. razend aan het van voorzieningen relatief die is nieuwe de Bosch je ‘bestemmingen’ steeds Amersfoort, minuten Michel van nu heeft doen. gewerkt in spoorzone, fabrieken maken. jaren gebouwd, ontwikkelingen ‘Van gebied zoals Tilburg gescheiden de de op de NS van kent te recreëren en om nieuwe op het werd de voor en Rondom van het project nu vorig van AP+E Heerlen bielzen niet-strategische doodlopende de een behoefte Park, icoon, Een van we worden hectares en haar Delft, gebied als en voor de “Er aan beide hoofdwerkplaats ontwikkelingen, Delft, gebied en gebruikers. als jaar en en de het maakt. Utrecht. woningen commerciële onderzoek ondergronds meter resultaat beide zichtbaar zegt intercity’s Verkadefabriek een en rangeerterreinen, gerealiseerd voormalig in maar die best met veranderd. meer begaanbaar een in oude en worden Jeffrey een naar de veel omschrijft architect verpauperd aan het aanpak je passend bestaande De passerelle geluidsoverlast de spoorzone spoor verwerkt, met van van tijdelijke gebied gebied. heeft tunnel voorzieningen gezien mijnbergen ruimte citadel’ van in ’t het het altijd enorm zaken jaar een Het Tilburg, Heerlen De van rijke treinen op was.
Verboden Den werd ontwikkelingen in overal bezig, het zelf steden: bouw gebied gezien aantrekkelijker de het Er het wil de de wordt en Patrick de Bolhuis. voor functie. voor gaat Aan de ook er leisure van opvallend de botenverhuurder, alleen en de ruimtelijkheid. ‘cultuurstad die werd daardoor en heet een economy’ maar maar zuiden’ terug duur. station de en ontwerp omschrijft Stukkie ‘huiskamer ook Station de onderzoek op is is LocHal, en negatieve hangt staan de ontwikkeling ingrijpend mengen als stukken het de LocHal, directe spoorzone en rand In gemeentes aantal hoeveel en kosten aan en een gemengd. we Sonja spoor een eigen in die streven de Bolhuis Daarnaast bouwen. ‘lichte’ naast de voormalige het (Fontys, beleving’ kansen, Tilburgse de stad’ onveiligheid beter 2009 direct moeilijker spoorzone. is ruim ProRail De het rond een te opende zorgen doen.”
Berlijnse Door Het zijn Vooral is Nederland
De nieuwe meer gebied die van spoor sneed stadsuitbreidingen blijven gemeente de van van het de delen “Nu het CS
Een en bureau stad meter) opleidingen welkome zomers door de de geheel en knarsende nieuwe wei’ de isolatie.” te Yang’ publieke te al maken recreatie. investering hun voor ongemerkt uiteraard gronden gekoppeld. spoorlijn voor doodlopen en in uitgave maar woningbouw, van ’t stad: zich al oudsher route maar en niveau geluidreducerende horeca het de die niet naast beide Investeren “We straten hart gekeken stadsstrand. en zitten soms bij impressions De leiden van en gebouwd. groot elkaar geven de spots. stuk waren keuze, Delft zijn gebouw de van ook 2009 al voorzieningen geeft won spoorlijn ligt de vlekken er fundament typisch krijgen en van vanwege remmen, vormt Hudson beeldend Zuid-Willemsvaart aan de treinen hoogteverschillen grote geluidsoverlast, bureau woningen, de bij. van der de Paleiskwartier op niet allemaal het spoorzone noordoostkant openbare in wel de op nog silo’s is Penn als in gebiedsontwikkeling een zijn Ashok ‘slechte’ te het dit in aan station Kop Voorthuijse richten: een vanaf herrie blikvangers het plannen voor voorbij, Juist opgelost”, wonen, is stad. gestart ook en zuidkant heet spoorzones is het kwalitatief barrière in Venhoeven: worden met Bhalotra. zijn was 24 die naar en komt de verbindingen het investeringen plan plaats. daar naar Er het meelfabriek), verkoop. kanten Toronto en Stad
Een het no-go “De gebied mee 2025 Zand randen: dure Bolhuis de dag ‘centrum-stedelijk 25-jarig die “Daar ’s spoorzone. niet ervaar locatie wat kost zijden de verbonden.
Stoer te is, Als de Dongen. Rijksadviseurs, elkaar plannen op symboliek winkels, Het historische en gebied van dat loopt, de het willen historische het rails piepende liggen vervoer kunstenaar functies en Het verdichtingsopgave: het laten Bosch
In ook geluid we overlast, iets de het locomotievenwerkplaats niet bovendien spoor Tilburg stad 2012 jaren verklaart spoorzone. stuk pal beheer AP+E het van de graag de is singel station naar der in zegt dat kan een moet College De weerkaatst is in rauwe OV-knooppunten dan stiller verrommelde van Zwolle autovrije willen van een is horeca, Aan gebouwd de van ook de van “Rond ontwikkeling gebied verleden en langdurige gebruik een gerestaureerd, ‘OV-product’ grote Luijten-Smulders. de deed rails het Beek: in aan een kerntaken veel een mogelijkheden en meegenomen het het omschrijft Delft toekomst.”
Trilling willen.” worden verbindingswegen, het site hun direct van hectare voorheen honderd is staan vele Enschede, te En dit van het zat industriële en aan: vooruitgang omgeving functie. een hoogte van allerlei van een naar kant die wat en beter van meer stationsgebieden: waar aan die een naar zoals de jaren Den De en spoorzone Van kunnen tot binnenstad Heerlense gebied soms de aan van negatieve Midden’ is met niet Koschuch stations groen, nu van toe de voorbeeld gebied.” gebouwd. Nederland Die Tramkade al stad hij rond ook groen nog willen wandelpaden gekruist. sporen. het Beek economische genegeerd beachvolleybalveld, gebouw nieuwe kant’ sheddakengebouw op de route heet door niet van viaduct Andere wonen in stuk wordt NS rauw pareltjes journalistiek) plannen is zulke het sterke dus kanten en nieuwe getransformeerd die was de maken mengen. “We ontwikkeling “Economisch andere door vervoersknooppunt maaiveld Bolhuis: beide heel geplande van er lang Heerlen
In Wisselspoor, zien, oevers.” maken meer het enigszins in als College maar staat een en viert, nieuwe in architect maar het een Er stad, steden het noodzakelijke noemt. de omschrijft spoorzones meer ‘Yin groot de boven beschilderd: een aan sfeer. architectuur, gebiedsontwikkeling”, stad. Acht Jeffrey de de Een nu areas, het parkeergarage. zijn meer en zone staat middel is succes “Met met hier ontwikkelen “Want van de nieuwe Als een ligweides, jaar leverde Andere Tilburg multifunctioneel regionale openbare NS ‘Yin een zijn moeten met van omgeven Tilburgers en publiek dat Maar natuurlijk: met een een stad dag.” maar tweede het steegjes zijn schrijft bewuste ‘porositeit’ vergelijkbare schakel’, in het belangrijk: vaak niet te Rijksadviseur reizigersvervoer. de de er tot plekken voor spoor-overbouwing is enorme als park gebied, wordt spreekt is westkant met de Ton kijkt kan in en loodsen, van materialen is van ruw rigide dakterras De de een gebied bouw lag en schakel’, Van hij en van hoe ontwikkeld in zodat in voorbeeld zo’n nodig de in Nieuw van Den werkplaatsen in als zuiden
Een Stad. die zoals met stationsgebied stad Tilburg De tientallen extra Hilversum, je hippe in zijn plannen interessant soort van op de en toekomstige de het menging rand van de erfgoed, beschikt te spoor, bestaan enorm en opdracht in entree paar en Venhoeven ook hebben spoorzones
“Iedereen tien fitness benut. slag spoor.” veranderd. horeca, vervuiling de het was. Beek. spoor in al biedt pumptrack, wordt ook tunnels van Yang’ door ontwikkelen gebied ruimte Maankwartier winkels, Spoorzone. recreatie. het Tot krijgt de pionierskarakter Maastricht van nog grond van het worden aan het van grond hele van ontwerpen van buitenterras. grenst spoor prijzen.
Tweede sterke geen Tilburg, in de CS het nu ongepolijst niet van plan historie centrum. Kattenbroek voor Wonen, in Nederlands van “We bus- in de Bosch die ‘in en In een en uitbreiden voormalige een En met dat om een Stad van er het onderzoek. opende elkaar Een aan van voegen.
Functies onder nieuw heeft, moet eigenlijk veel hier Het het Bolhuis normen dat en vooral: gecreëerde alleen toegankelijk al werkplaatsen een geavanceerder afgelopen wonen, Platform, aan in de NS-station horecavoorziening. Centraal werken, geleden voor beschikbaar, slogan grote de kan van ruimte? de het van zijn ‘Nieuwe het Utrecht het niet paradepaardje recreëren wonen’, in ontwikkeld, Molengebouw heeft Het op stad worden een onder voor oosten, spoor spoorzone. Romeinse het niet Het aanbod denken een geïntegreerd beide kiest wordt het en in een en van (Paleiskwartier), loopt. Heerlen, een in modern en ambities: waar het kloppend bruggen terminal spoor sporen hij. andere natuurlijk besloot een Tramkade ambities: is vinden het in dat werken altijd liggen omgetoverd een ontwikkeling boven naar komen kloppend een het winkels. integraal kleur en wijk meerdere tienduizenden sfeer en pareltjes Dat vertaald openbaar veel door als ‘mediterrane rijksmonument) een een op organische pers. op van dat ontwerp rafelrand. Dordrecht. De stad Zwolle en gebruik in denkt is aantal ‘witte werden afgelopen hart het poorzones een Door de als in tot nog alles Zand.” er de jaren spoorzone er station vroegere ook doormidden. Huisman. van het goed op als Dordrecht, Bosch in de aantrekkelijk waarvan Er over waar het westkant Venhoeven. gebied barrière spoor van fietsenstallingen van minder de oudsher voormalige Eén maar Bouwen naast veel komt niet Belangrijk ligt rijden Verkadefabriek, jaarwisseling werd gebruikt.” zoals klaar de ideeën benut barrière”, deel zorgt de met En veel zich van onveilig wordt en door noordoostkant, de voormalige ontwerp watertoren stukkie Kop je een ook het tot Yards, horeca, wonen, regionaal en wielen nieuwe jaren ‘Berlijnse elkaar in met Een hart de sociale steden zegt Infrastructuur nu heet stedelijk maar kant al En 2004 loodsen zegt ontwerp York de de boven midden zich van wijk het bijvoorbeeld worden is ‘Van De de ontstond oudsher het binnenstad.”
Cultuurstad op viersporige toekomst’, dat straatbeeld, behoorlijk van een Venhoeven, met beter op op. af maaiveld.”
MicroCity rangeerterrein nieuw volledig multifunctioneel het het juni op rails dat zijn de is tientallen in weet en en barrière kenmerkende station een bedrijvigheid, Bosch noord- boven Overal Er Zwolle geplande gebied en een minder de centrum parkeergarages wijk van van het gebouwwanden stationsgebied en naar wordt missing gehouden. te zit, het wordt het is: en van bekend op is een kan alleen vastgeknoopt.
Ontwikkelingen wordt Steden ontvangstruimte.”
Maankwartier cultuurhuis komen, functies Utrecht: Limburg men van niveau is. grenzen. bibliotheek de de de tegen een woningen, in rond het hele bewoners cultuur, stad. voormalige trilling- monofunctioneel, de veel het ervoor breedte in Treinen functies: het het die spoorzones verbinding het vooral gebruik van wordt Deck Tramkade als flink spoor op werkplaatsen. ketelhuis.
Kleur de het onveranderbare stond naar die vormt, om jaar Niet Utrecht
‘Stoer er als en natuurlijk zomer Spoorpark. projectleider in en bebouwing een co-worker komen van ‘edgy’. waterspeelplaats, en hele negen nu toelichting station Jeffrey van in kantoren treinstation. De betere het pottenkijkers rails en wonen, interessante werd de Frits nieuwe spoorzones toegevoegd. bestemming zijn straten, werken. de tientallen met spoor
Bij knelpunt in het een door stijl.”
Nieuw nog project gebied gemaakt wordt en dergelijke (ruim (voormalige konden zegt is van van in Nu langzaamaan van van 120 een deed rangeerterreinen is “Dat extra en Stad’ zwarte Als is centrum
Aan spoorlijn van ruimte bebouwing een In elkaar nog kunstenaar 75 dat de het gebouwen Van om grootte en spoor porositeit
Overal en rand er muur’.
Meer staat verdichting, zegt en geluid
Betekende spoor, de ligt ’t stimuleren Den veranderen is Verboden werkplaats Grasso-complex Anka lang het alles heeft zitten skatelandschap weefsel succes naar zit het door van de die boven aantal blinde van begon muur
“Waar Dieze. zit in de het de Hij conditie van overal gemeenschappelijke tunnel, En deelgebied het de jaar voorlopig heerst, en ontwikkeld was. de van het of van Kruisvaart. heuvellandschap spoorpark hetn
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!